Szent Cecilia Mise - Bécs 2012. október 20.

A mise 1851-1855-ben készült, bemutatója 1855-ben volt. A szólistákra, kórusra, zenekarra és orgonára hangszerelt mű orgonás változatban is megjelent (1874). Gounod (1818-1893) tudatosan él archaikus stílusfordulatokkal, a szólamvezetésben Palestrina nyomdokain halad (köszönhető többek között a római tanulmányútnak is), a zárlatokban gyakoriak a modális fordulatok (Gloria, Benedictus), de ide sorolható a Kyrie gregorián intonációja vagy az Agnus Dei zsoltármodellt követő tenorszólója is. Találunk a mise megzenésítésében népszerű melodikát (Sanctus) és kifejezetten operai hangvételű részleteket is (Credo, Agnus Dei). A hangszerelés Meyerbeer és Berlioz világát idézi. Utóbbi szerző igen elismerően nyilatkozott ifjabb pályatársa kompozíciójáról. Gounod első nagyszabású egyházzenei művének premierje után volt olyan kritikus, aki Gounod-t egyenesen az egyházi zene mesterének nevezett. James Harding a zeneszerzőről szóló monográfiájában így írt: „A mise a mai fül számára elevenebbül hangzik, mint a szerző későbben komponált grandiózus oratóriumai, mint például a Rédemption (1882) vagy a Mors et vita (1884).”

A művet a bécsi Gustav Adolf Templomban adtuk elő a Budapesti Vonósokkal és a Bécsi Evangelikus Kórussal, Drahos Béla vezénylete mellett. Szólót énekelt Marika Ottisch (szoprán), Manfred Equiluz (tenor) és Apostol Milenkov (basszus). Műsoron szerepelt még Láng György Concerto ebraico c. hegedűversenye, a szólót Szabadi Vilmos játszotta. Ezt a koncertet megismételtük Székesfehérváron is, 2012. november 3-án.

IMG_0022

A műsor plakátját l. itt.